Ledsen och lite orolig

Var förra veckan på Astrid Lindgrens barnsjukhus och pratade med en barnläkare/urolog som så lugnt beskrev att de skulle göra UL på barnets njurar efter förlossningen och sätta in antibiotikaprofylax. En njure var ju frisk så det var ju ingen fara sa han i princip.

Så igår skulle vi kolla njuren igen på Ultragyn i stan... Läkaren grejjade runt länge innan hon började prata med oss. Jag var ju inte ett dugg orolig innan. Men så säger människan att högra njuren nu är större, att uretären är mer vidgad än för 5 veckor sedan och dessutom virvlad (slingrar sig av vidningen ner från njuren). Inte nog med det så är nu även vänstra njuren (som varit helt intakt enligt tidigare UL) nu påtagligt vidgad i sitt njurbäcken. Jag skrattade väl lite nervöst att det inte var nån fara för ni har ju koll, eller hur? Läkaren log inte.

De gjorde också en viktskattning och fick gårdagens vikt till (håll i er nu) 3880gr (för 5 veckor sedan var den 2100gr). Läkaren trodde inte på denna viktskattning i och med att nu båda njurarna hade vidgade förhållanden och därmed ökade bukens diameter. Läkaren frågade hur mina andra barn kommit "i tid" och hon ville inte att jag gick över tiden, just pga att hon inte säkert kunde säga att viktskattningen kraftiga ökning helt berodde på enbart njurarna. Faktum är att en frisk njure också blivit "dålig" på bara 5 veckor.

Men jag skulle ändå inte oroa mig, fick jag känslan av henne.
Men men men...... såklart man tänker massor nu. Ska första bebistiden tillbringas på sjukhus med massa antibiotika, undersökningar och ev operation? *vill inte*
Har hon inte ont, lilla liten? Jag har själv haft hydronefros under första graviditeten och det gjort jävulskt ont.

Nu har jag hursom slutat jobba, sista dagen idag. Känns både skönt och sorgligt. Konstigt att sätta out-of-office reply att jag är "on parental leave until January 2010".

Ska bara ta det lugnt och mentalt förbereda mig nu. Har börjat skölja upp lite bebiskläder och lagt ner några plagg i förlossningsväskan. Hoppas hon vill titta ut i veckan som kommer så att jag slipper oroa mig längre. När hon väl kommer ut kan de ju börja behandla henne och chansen att hon blir helt frisk är stor vad jag kan läsa mig till.

Var också hos BM i onsdags och siffrorna blev:
SF 34 cm
Hjärtljud 152
BT 125/60

Ny inbokad tid hos henne i (för oss magiska) vecka 38+5 den 12/11

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0